Bron afbeelding: Gospelimages.nl
Artikel gebaseerd op met name de eerste zeven Bijbelboeken, maar ook enkele anderen
Jaren geleden waren we in het Open Luchtmuseum in Arnhem. Halverwege stond een medewerker met een nostalgisch apparaat waarmee een touw gemaakt kon worden. Het was een apparaat waaraan veel lange en dunne draden in verschillende kleuren naast elkaar gespannen werden.
Onze kinderen mochten aan het apparaat draaien en in mum van tijd werden de meters lange touwtjes in elkaar gedraaid en ontstond een sterk en dik touw. Dit werd verder afgewerkt en mochten we meenemen als springtouw voor de kinderen. Oersterk, niet kapot te krijgen. Iets nieuws met een oud verhaal.
Aan dit voorbeeld dacht ik toen ik dit stukje ging schrijven. Want wie was het volk van Israël in de Bijbel? Het betreft een volk van vroegere tijden met dus ook oude gebruiken. Vanuit de Bijbel kunnen we deze verhalen lezen. Maar wel oude verhalen die een symbolische ‘rode draad’ bevatten.
Wie is het volk van Israël in de Bijbel?
Het volk van Israël is ontstaan uit de nakomelingen van Abraham en zijn zoon Izak. Izak kreeg op zijn beurt weer een zoon en die kreeg de naam: Jakob. Op zijn beurt kreeg Jakob 12 zonen en uit hen ontstonden de 12 stammen van het volk van Israël.
Bovenstaande is te lezen in het Bijbelboek Genesis. Aan het eind van dit Bijbelboek is het volk van Israël in Egypte gekomen. Daar wordt het volk onderdrukt en moeten ze slavenarbeid verrichten. Maar ze worden door God opgezocht en uitgeleid uit Egypte. De persoon Mozes speelt hierbij een grote rol.
Het verhaal gaat daarna verder in het tweede Bijbelboek Exodus (wat uittocht betekent). Het volk begint hier aan een lange reis door de woestijn. Hieronder de belangrijkste momenten:
Op reis vanuit Egypte
Het volk vertrekt uit Egypte en gaat op reis reis naar het beloofde land. De reis duurt lang, omdat het volk vaak van richting veranderd. Tijdens de reis gebeurt er veel. Er ontstaat regelmatig onderlinge ruzie, onenigheid, strijd, ongehoorzaamheid, ongeloof enz. Maar God bemoeit zich iedere keer weer met hen en brengt hen op de rechte weg terug.
Wetgeving
Een belangrijk moment tijdens de reis is de wetgeving op de berg Sinaï. Tijdens deze gebeurtenis geeft God de Tien Geboden aan het volk naast andere wetgeving en richtlijnen. De Tien Geboden zijn ook in onze tijd bewaard gebleven en bevatten de belangrijkste leefregels voor alle tijden.
De Tien Geboden weergegeven in hedendaags Nederlands:
- Vereer geen andere goden dan God
- Maak en dien geen afgodsbeelden
- Misbruik de naam van God niet – vloek niet
- Hou de rustdag
- Heb eerbied voor je vader en moeder
- Pleeg geen moord
- Pleeg geen overspel
- Steel niet
- Lieg niet – wees eerlijk tegen je naaste
- Zet je zin niet op iets van een ander
Beloofde land
Uiteindelijk komt het volk Israël onder leiding van Jozua aan in Kanaän waar ze zich vestigen en blijven wonen. Vanaf die tijd leven ze in dit land en begint het tijdperk van de richteren, koningen en profeten. Uiteindelijk wordt in dit land de Messias: Jezus geboren. Deze geschiedenissen beginnen in het Nieuwe Testament.
Loop van de geschiedenis – de rode draad
Bovenstaande is een beknopte samenvatting van wat er in de eerste Bijbelboeken gebeurt. De rode draad is dat God heeft beloofd eenmaal verlossing te brengen door de Messias. Het volk van Israël speelt een essentiële rol. Omdat uit hen Jezus geboren wordt: het plan van God om de wereld te kunnen redden.
Wat kun je ermee?
Er zijn wel mensen die gezegd hebben dat het Oude Testament (eerste gedeelte van de Bijbel) met deze verhalen minder relevant zijn. Het is waar dat het oude verhalen zijn en soms in deze tijd ook moeilijker te begrijpen. Zeker als je weinig van de Bijbel weet. Maar de verhalen staan niet voor niets in de Bijbel:
- In veel geschiedenissen zit vaak een geestelijke les. Iets van vroeger waar je in deze moderne tijd weer van kunt leren (zie voorbeeld introductie)
- Er staan mooie en leerzame verhalen in de geschiedenissen van het volk van Israël met namen zoals David. Je kunt leren van hun geloof
- De Tien Geboden en Psalmen hebben een plaats gekregen in onze westerse christelijke liturgie. Kom je een keer naar een kerk dan zul je deze ook tegenkomen
- Veel gebeurtenissen wijzen symbolisch (geestelijk uitgelegd) heen naar Jezus als de beloofde verlosser die komen zou.
- Ook in het Nieuwe Testament (dus het tweede gedeelte) wordt vaak verwezen naar het eerste gedeelte en het volk van Israël. Jezus deed dit ook heel regelmatig
Maar ga je nu lezen en vind je bepaalde stukken te moeilijk? Dan moet je gewoon even stoppen met lezen en bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament – de Evangeliën verder lezen. Want er staan ook veel geschiedenissen in het Oude Testament die moeilijk en soms ook heftig zijn om te lezen.
Om over na te denken
In de tijd van Israël was God vooral herkenbaar als de heilige God door wetgeving en ceremoniën. Heel exclusief en typerend ten opzichte van andere volken in die tijd. In onze tijd ligt het accent op de komst van Jezus en Zijn werk. Door Jezus kunnen wij weer een relatie krijgen met dezelfde God (die niet veranderd is). Dit kan de Heilige Geest ons leren. Dat kun je zelf gaan geloven en ervaren. Tenminste in ieder geval als je gehoor geeft aan de boodschap van God.
- Geloof je zelf ook dat God er altijd geweest is en ook nu de touwtjes in handen heeft?
- Waarom wel / Waarom niet?
- Ken je de Tien Geboden? Wat vind je ervan?
- Denk je dat deze ook nog belangrijk zijn in jouw leven? Waarom?
- Wat als een gelovige zich hier niet aan houdt?
- Bedenk op welke manier God werkt in deze tijd. Doet Hij dat ook in jouw leven?
Dit artikel is gepubliceerd door Arjan Lobbezoo initiatiefnemer van deze website. Ik ben in het dagelijkse leven werkzaam binnen de ICT en publiceer regelmatig artikelen en columns.
Heb je vragen over dit artikel of over het geloof? Neem dan gerust eens contact op. Dit kan via mijn persoonlijke website of via het contactformulier